Hoe crypto koersen donaties beïnvloeden

Stefan de Graaf


Crypto-donaties worden steeds populairder. Door crypto in te zetten kunnen snelle en goedkope transacties gegarandeerd worden, ongeacht de bestemming van de fondsen. Bovendien brengt het een grote mate van transparantie met zich mee en is het censuurbestendig. Het grote verschil met fiatdonaties is de volatiliteit die bij digitale activa om de hoek komt kijken. Een nieuw onderzoek heeft gekeken of de beslissing om te doneren wordt beïnvloed door de onderliggende cryptokoersen.


📈 Bitcoin mining: Veilig thuis, geen technische kennis nodig!

  • Advertentie
  • Rollman Mining

Effect ‘gokkersfout’ op crypto donaties

Op 8 november werd het onderzoek genaamd ‘Cognitive Biases in Cryptocurrency Donations: The Influence of Market Changes and Urgency’ gepubliceerd door een team van academische onderzoekers uit de Verenigde Staten. In het onderzoek wordt het effect van de zogeheten ‘gokkersfout’ op crypto-donaties onderzocht.

De gokkersfout is een cognitieve bias, ook wel ‘cognitieve denkfout’ genoemd, waarbij mensen de neiging hebben te geloven dat toekomstige resultaten beïnvloed worden door voorgaande gebeurtenissen, zelfs als deze feitelijk onafhankelijk van elkaar zijn. Een klassieke voorbeeld is het gooien van een munt. Veel mensen zijn geneigd te denken dat de kans om kop te gooien hoger is nadat je vijf keer achter elkaar munt hebt gegooid. In werkelijkheid blijft de kans echter 50 procent.

Het team heeft een empirisch onderzoek uitgevoerd waarbij werd gekeken naar crypto-donaties aan 117 verschillende campagnes op een online crowdfundingsplatform. Ook voerden ze een gecontroleerd online experiment uit om de kenmerken van de context van crypto-donaties te bestuderen.

Sneller doneren bij crypto prijsdaling

Uit de resultaten is gebleken dat de marktbeweging direct was gecorreleerd aan donatie ‘’activering’’ (eerste donaties) en de donatiegroottes. In overeenstemming met de gokkersfout zijn mensen dus eerder geneigd om te doneren nadat ze een waardedaling van hun activa hebben meegemaakt. Ook zullen ze bij een prijsdaling bereid zijn om méér te doneren.

Net als in het voorbeeld van het werpen van een munt hebben mensen na een prijsdaling namelijk meer vertrouwen dat de prijzen zullen stijgen na hun donatie. Uiteindelijk wil je vanzelfsprekend dat het goede doel zoveel mogelijk met jouw donatie kan bewerkstelligen. Als gevolg zullen mensen dus eerder willen doneren en bovendien zou het dan gaan om grotere bedragen.

Het effect zou bovendien versterkt worden wanneer er dringend wordt opgeroepen tot donatie. Uiteindelijk concludeert het onderzoek dat deze inzichten kunnen worden gebruikt als empirisch bewijs in het besluitvormingsproces voor organisaties en individuen die goede doelen beheren en donaties in de vorm van digitale activa zoals bitcoin (BTC) en ethereum (ETH) accepteren.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment