Beroemdste universiteit ter wereld verkoopt 20% van Bitcoin-bezit

Stefan de Graaf


Harvard past zijn crypto-investeringen aan. Het miljardenfonds van de prestigieuze universiteit verkocht een deel van zijn bitcoin, maar kocht tegelijk voor het eerst ethereum via een beursfonds. Het gaat om flinke bedragen. Is dit een teken dat Harvard anders naar crypto kijkt of gewoon slim bijsturen van de portefeuille?

Meer dan 18.000 Nederlanders ontvangen ons cryptonieuws via WhatsApp. Sluit je gratis aan.

Grote Ethereum speler dumpt alles met ruim 600 miljoen euro verlies

Grote Ethereum speler dumpt alles met ruim 600 miljoen euro verlies

Harvard verkoopt Bitcoin en koopt deze crypto

Uit een recent dossier, ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC), blijkt dat Harvard University via zijn beheerder Harvard Management Company bijna 3,9 miljoen aandelen kocht van de iShares Ethereum Trust (ETHA). Dit is een beursfonds waarmee beleggers eenvoudig in ethereum kunnen investeren via de aandelenbeurs, zonder zelf crypto te hoeven kopen of bewaren.

Die positie vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 73 miljoen euro en markeert de eerste directe ethereum-blootstelling van het fonds Tegelijkertijd werd de positie in de iShares Bitcoin Trust (IBIT) met zo’n 21 procent teruggebracht. Ongeveer 1,5 miljoen aandelen gingen de deur uit.

Ondanks die verkoop blijft IBIT met een belang van ruim 223 miljoen euro nog altijd de grootste publiek gemelde investering van Harvard. De verschuiving kwam in een kwartaal waarin bitcoin flink terugviel. Na een piek rond 125.000 dollar in oktober sloot de koers het kwartaal onder de 90.000 dollar af. Deze beslissing van Harvard is geen paniekreactie op de koers, maar eerder een slimme aanpassing van hun totale beleggingen.

Bedrijven kijken nogmaals naar hun Bitcoin-bezit

Volgens Andy Constan van Damped Spring Advisors kan de verkoop te maken hebben met het afbouwen van een specifieke investering rond zogeheten ‘digital asset treasury companies’, oftewel crypto-investeringsbedrijven. Dat betekent dat ze hun belang verkleinen in bedrijven die vooral investeren in en aanhouden van crypto.

Bedrijven zoals Strategy werden lange tijd veel hoger gewaardeerd dan de waarde van hun bitcoinvoorraad. Dit werd gemeten met de zogeheten ‘multiple of net asset value’ (mNAV). Dit houdt in dat beleggers betaalden extra bovenop de onderliggende bitcoin, omdat ze groei, toegang en een ‘bitcoin-verhaal’ in dat aandeel meerekenden.

Op het hoogtepunt betaalden beleggers bijna 2,9 dollar voor elke dollar aan bitcoin in de kas van Strategy.

Veel partijen speelden hierop in. Ze  kochten indirect bitcoin via IBIT en zetten tegelijk in op een daling van dit soort aandelen, omdat ze verwachtten dat het ‘extra prijskaartje’  zou verdwijnen. Inmiddels is Strategy nog maar ongeveer 1,2 keer zo duur als zijn bitcoinbezit, waardoor een deel van die winstkans al weg is.

Handelsbedrijf verliest 580 miljoen euro door verkeerde gok met ethereum

Handelsbedrijf verliest 580 miljoen euro door verkeerde gok met ethereum

Beleggers hebben minder aandelen

Cijfers die analist Todd Schneider (13.info) verzamelde, laten zien dat grote beleggers samen minder IBIT aanhouden. Van 417 miljoen aandelen in het derde kwartaal naar 230 miljoen in het vierde. Dat wijst op een bredere herweging.

Bitcoin is vorig jaar bijna verdubbeld, waardoor de positie bij veel fondsen waarschijnlijk te groot werd ten opzichte van hun doel. Daarom is er winst genomen en bijgestuurd.


0

Bitvavo viert feest: Nederlanders krijgen 3 miljoen PEPE

Meer dan 1 miljoen Nederlanders gebruiken Bitvavo om te handelen in bitcoin en andere crypto. Nieuwsgierig waarom? Nieuwe gebruikers ontvangen tijdelijk 3 miljoen PEPE.

Registreer je vandaag en ontvang 3 miljoen PEPE. Een account aanmaken is gratis en kost je minder dan een minuut.

👀 Bekijken & pakken


📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.





Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment